Veel sprinklerinstallaties worden aangedreven doormiddel van een diesel gedreven sprinklerpomp. Deze krachtige pompen hebben zich bewezen als een betrouwbare krachtbron voor de sprinklerinstallatie. Echter, zien we bij Boele Fire Protection ook dat het gebruik van dieselpompen diverse problemen kan veroorzaken, mits hier niet tijdig op geacteerd wordt. De dieselolie die benodigd is voor deze installaties speelt hierin een belangrijke rol. Dieselolie die langere tijd stilstaat, kan namelijk verouderen en dit kan ernstige gevolgen hebben voor de installatie.
Wanneer diesel te lang stilstaat, kunnen diverse vervuilende stoffen in de diesel zelf schadelijk worden voor de tank. Het komt er op neer dat er bacteriegroei ontstaat in de brandstoftank, wat naar de bodem zakt en een soort ‘sludge’ vormt. Deze sludge komt in de filters terecht, waardoor ze dichtslibben en schade aan het brandstofsysteem veroorzaken. Om de kwaliteit van de dieselolie deels te waarborgen, worden pompinstallaties (twee)wekelijks volgens voorschriften gestart. Dit zorgt ervoor dat de dieselolie in beweging blijft en voorkomt stilstand. Helaas is deze maatregel niet altijd voldoende om alle vervuiling in de dieseltank volledig te voorkomen. Ondanks de regelmatige circulatie van de diesel, blijft er bezinksel achter in de tank, wat op termijn schadelijke gevolgen kan hebben.
Vocht is tevens een oorzaak van mogelijke problemen. Als er meer dan 0,02% vocht in de diesel zit, zal dit langzaam zakken naar het laagste punt van de brandstoftank. Een teveel aan vocht vermindert de smerende werking van de dieselbrandstof en zal uiteindelijk ook leiden tot bacteriegroei. Vooral biodiesel trekt hierbij veel meer vocht aan dan normale diesel. Waar biodiesel voor velen bekend staat als schoon alternatief, heeft het dus wel degelijk ook eigenschappen die bijdragen aan de interne vervuiling. Diverse pompfabrikanten raden het gebruik van biodiesel dan ook ten zeerste af, waarbij zelfs het vervallen van de garantie tot de mogelijkheden behoort.
Maar hoe komt vocht (uiteindelijk water) nu in de brandstoftank? Vocht kan de tank binnendringen via condensatie, slechte afdichting van de tank of door verontreinigde bijvulmiddelen. De resulterende bacteriegroei moet uit de diesel verwijderd worden voordat deze de brandstoffilters kan verstoppen. Indien brandstoffilters volledig verstopt raken, zal de motor niet meer draaien, met alle gevolgen van dien.
Naast vocht of veroudering zien we ook vaak dat er vervuilde dieselolie in het systeem terechtkomt. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer diesel wordt bijgevuld vanuit kleine verpakkingen die eerder voor andere doeleinden zijn gebruikt. Dergelijke verontreinigingen komen meestal door het gebruik van vuile kannen of jerrycans, waardoor de diesel niet meer zuiver is. Dit zorgt ervoor dat vuil en andere verontreinigingen de tank binnendringen, waardoor de kwaliteit van de dieselolie vermindert.
Alg-groei, veroudering en vervuiling van buitenaf zijn dus grote bedreigingen voor de zuiverheid van diesel. Het gevaar bestaat dat deze verontreinigingen hun weg vinden naar de motor van de installatie. Dit komt mede omdat veel sprinklertanks een zogenoemde onder-aansluiting hebben, wat betekent dat de aanvoer naar de dieselmotor onder in de tank is geplaatst. Bij het starten van de motor wordt het bezinksel onder in de tank hierdoor direct meegezogen de motor in. Dit kan uiteraard op lange termijn schadelijk zijn voor de installatie zelf. Te veel vervuiling in de tank kan dan leiden tot schade aan het brandstofsysteem, wat de bedrijfszekerheid van de installatie en indirect de brandveiligheid van het pand in gevaar brengt. Dit kan op de lange termijn leiden tot hoge kosten bij eventueel herstel.
Bij Boele Fire Protection zijn we voortdurend op zoek naar mogelijkheden om installatie-eigenaren te ontzorgen met betrekking tot onderhouden van de sprinklerpomp. Zo ook op het gebied van brandstofvervuiling. Waar een tankreiniging al tot de mogelijkheden behoort, wordt er nu ook steeds meer ingezet op het gebied van preventie.
Eén van de mogelijkheden om de vervuiling van stilstaande dieselolie tegen te gaan is een innovatie genaamd ‘De Polisher’. Dit product zorgt voor een optimale werking en minimaliseert vervuiling in de sprinklerpompdoor verontreinigingen groter dan 10 um weg te filteren. Hierdoor blijft de brandstof in de dag- of voorraadtank schoon en gereinigd. De Polisher wordt naast of boven de (dag)tank geplaatst en zuigt de brandstof aan door een zuigbuis, welke is geplaatst in de vrije sokaansluiting op de tank. Met een efficiëntie van 95% scheidt het apparaat water, brandstof en vervuiling, waarna de gereinigde brandstof terug in de tank wordt gepompt voor circulatie.
Daarnaast bieden ook brandstofinspecties een uitstekende uitkomst. Hierbij zullen er periodiek brandstofmonsters worden genomen om de staat van de brandstof in de tank te kunnen analyseren. Op basis van de analyse wordt er een rapportage opgesteld en een advies gegeven. Eventuele afwijkingen in de brandstof, zoals vervuiling of vocht, kunnen zo tijdig worden geconstateerd om te voorkomen dat dit op termijn schadelijk gevolgen heeft voor de installatie.
Ontvangt u graag advies over de mogelijkheden voor uw diesel gedreven sprinklerpomp? Of ontvangt u graag meer informatie over één van onze oplossingen? Neem dan contact onze specialist Roy van Teeffelen via vanteeffelen@bfp.nl